Structure of periodic table. (РТ) Периодтық кестенің құрылымы

Пәні: Химия ағылшын тілінде

Subject: Chemistry in English

Мектеп: ҰАББ «Ғ.Садвақасов атындағы Үлкен Ақсу орта мектебі»

Sadvakasov secondary school

Күні:  

Date:  29.01.2019y

Мұғалімнің аты жөні:Усенова Г.К

Teachers name: Ussenova G.K

Сынып: 8А Қатысқандар:

Present                  absent

Қатыспағандар:
Сабақ тақырыбы

Theme

Structure of periodic table. (РТ)

Периодтық кестенің құрылымы

 

Learning objectives that are necessary

reach in class —

They will be able to describe the structure of PT by use of terms as group and period;

-to know that PT has got some important numbers as atomic number, a number of group and period;

-know that position of an element in PT can show the number of valence electrons..

Сабақ мақсаты

Learning objectives

Барлық оқушылар:all students

 They will be able to describe the structure of PT by use of terms as group and period;

 басым бөлігі:

 . They will be able to describe the structure of PT by use of terms as group and period;

-to know that PT has got some important numbers as atomic number, a number of group and period;

 

Кейбір оқушылар. some students

They will be able to know that PT has got some important numbers as atomic number, a number of group and period;

-know that position of an element in PT can show the number of valence electrons…

Тілдік мақсаттар

Language airms

 

Оқушылар орындай алады: тақырыптағы термин сөздердің ағылшынша, орысша аудармасын біледі, оқуды, жазуды, атауды біледі.

Groupтоп, группа

Periodпериод, период

Periodic table-периодтық кесте, периоическая таблица

Periodic law-периодтық заң, периодический закон

Relative-салыстырмалы-относительная

Relationship-байланыс, взаимосвязь

Horizontal row-көлденең қатар, горизонтальный ряд

Vertical-column-тік бағана, вертикальный столбец

Melting point-балқу температурасы, температура плавление

Boiling point-қайнау температурасы, точка кипения

Transition metals-ауыспалы металдар, переходные металлы

Consider-саналу, считаться

Құндылықтарға баулу

lesson value

   Жалпыға бірдей еңбек қоғамы құндылығын басшылыққа ала отырып, есептерді шешу  арқылы шағын топтарда диалогқа түсіп, сыни тұрғыдан ойлау дағдыларын қалыптастыру.
Пән аралық байланыс

interdisciplinary communication

Ағылшын
Алдыңғы білім

Previous training

7-сынып.Химиялық элементтер периодтық кестесі

 

 
Жоспарланған сабақ кезеңдері Planned dates Сабақта жоспарланған қызмет (іс-әрекет)

Planned activities

Lessons scheduled for class are recorded.

Ресурстар

Resources

 

Сабақтың басы

 

The beginning of the lesson

 

 

 

 

Ұйымдастыру кезеңі.

Good afternoon boys and girls.I am glad to see you.

How are you?

What date is it today?

What is the weather like today?

Шеңберде тұрып «Сын есім талдау» арқылы психологиялық жағымды ахуал қалыптастыру.

 

Үй тапсырмасын тексеру.

«Snowball» ойыны арқылы жеке жүргізу.

Терминдермен жұмыс жүргізіледі.

Сутек-hydrogen

Диффузия-diffusion

Елеусіз-negligible

Изотоп-isotope

Таралуы-occurrence

Аммиак-ammonia

Баламалы-alternative

Әлем, ғалам-universe

Тотықсыздандырғыш-reducer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А4 парақтары

 

 

 

 

 

 

 

Кеспе материалдар

 

 

Сабақтың ортасы 

Middle of the lesson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Жаңа тақырыпқа шолу.

Chemical elements бейнекөрсетілім арқылы тақырып анықталады.

 

Structure of periodic table

Терминдермен жұмыс жүргізіледі.

Groupтоп, группа

Periodпериод, период

Periodic table-периодтық кесте, периоическая таблица

Periodic law-периодтық заң, периодический закон

Relative-салыстырмалы-относительная

Relationship-байланыс, взаимосвязь

Horizontal row-көлденең қатар, горизонтальный ряд

Vertical-column-тік бағана, вертикальный столбец

Melting point-балқу температурасы, температура плавление

Boiling point-қайнау температурасы, точка кипения

Transition metals-ауыспалы металдар, переходные металлы

Consider-саналу, считаться

 

Оқушыларға периодтық кестені көрсетемін.

H ave you ever thought why the Periodic Table PT is so important to all humankind

 

Facts

Dmitri Ivanovich Mendeleev (1834-1907) is considered as a father of PT.

 

Keep in mind

Atomic number is the number of an element in PT.

The vertical columns are called groups.

The horizontal rows are called periods.

 

There are 7 periods of which three are  short, to are medium and two are long.

The short periods.

There are 2 elements in the period and 8 elements in both the 2 and 3 periods.

 

The medium periods.

The fourth and fifth periods are the medium periods  contains 18 elements.

 

The long Periods

The 6 and the 7th periods are the long  periods.

The 6th period includes 32 elements and only 28 elements of the 7th period elements are known.

The 14 elements starting with 57 La are called lantanides. In this period, there are total of 32 elements

 

In the 7th period , the 14 elements coming after 89Ac are called actinides.

 

 

Groups

Each vertical column in the periodic table is called a group.

Each group divided A and B. Among the elements of the groups A, 1A and 2A elements belong to the s-block, group 3A,4A,5A6A,7A,8A elements belong p-block. The elements of the groups B belong to the d-block (transition metals) and f-block (inner transition metals).

In the periodic table , each A group has a special name.

1A-alkali metals

2A-alkaline Earth Metals

7A-halogens

8A-noble gases

Electron arrangement of atoms shows the exact position of the element in PT.

the number of electrons in the outer shell is the number  of a group.

-The number of electron shells shows  the period. For example , sodium  (Na) has got 3 electron shells and located in 3rd period.

-the number of electrons in the outershell is also known as valence electrons.

 

 

видео

 

оқулық

АКТ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кеспе қағаздар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кеспе қағаздар

 

 

Сабақтың соңы

End

 

 Кері байланыс  «Ойды аяқта»

1.Бүгін мен білдім……..

2.Мен үйрендім…………

3.Қолымнан келеді…..

4.Қиындық тудырды……

Homework” learn terminology

 

 

стикерлер

Саралау – Сіз қандай тəсілмен көбірек қолдау көрсетпексіз? Сіз басқаларға қарағанда қабілетті оқушыларға қандай тапсырмалар бересіз?

Differentiation

How do you plan to support students?

How do you plan to stimulate capable learners?

Бағалау – Сіз оқушылардың материалды игеру деңгейін қалай тексеруді жоспарлап отырсыз?

Evaluation

How do you plan to evaluate the knowledge acquired by students?

Additional help:

Денсаулық жəне қауіпсіздік техникасын сақтау

 

Compliance with SanPiN ICT competence.

Connections with values

Сабақ бойынша рефлексия

Оқу мақсаттары шынайы болды ма? Барлық оқушылар ОМ жетті ме?  Егер жетпесе неге?

 Сабақта дифференциация дұрыс жүргізілді ме? Сабақтың уақыттары сақталды ма?  Сабақ жоспарынан қандай ауытқулар болды, неге? Reflection

Were learning objectives real? What did students learn today? What was the training aimed at? Did the planned differentiation work well? Has the time of learning been maintained? What changes to this plan have I implemented?Why?

 

Осы бөлімде сабақ туралы ойланыңыз.  Сол жақтағы бағанның негізгі сұрақтарына жауап беріңіз. 
Use the space below to summarize the lesson. Answer the most relevant questions about the lesson from the block on the left. Reflection «Check yourself»:

—              What have you been doing?

— For what purpose — Why did you do that?

— What is the result? — What need to do?

Жалпы бағалау

Сабақтың екі көрінісі жақсы өтті (оқыту мен қатар оқу туралы да ойланыңыз)?

1:

2:

Сабақты жақсартуға ненің әсері тиуі мүмкін (оқыту мен қатар оқу туралы да ойланыңыз)?

1:

2:

Сабақ барысында мен сыныппен бөлек оқушылар туралы нені анықтадым, келесі сабақтарда неге көңіл бөлу керек?

Conclusion

Indicate two successful techniques (in training, teaching)

What techniques will help improve the teaching of the subject (in training, teaching)?

What needs to be done to improve the following lessons and to personalize learning during the lessons?